A magyar vasút sok helyen katasztrofális állapotban van. A vonatok szétrohadnak, az állomásokon le sem lehet ülni, és folyamatosak a késések. És mi történik, ha végre az állam tenné a dolgát, és felújít egy vasútvonalat? Elszórnak egy csomó pénzt, a haveri cégek jól járnak, de a menetidő nem csökken, a vonat pedig nem lesz kényelmesebb és gyorsabb. A pénzzel akár letapétázhattuk volna a vonatot, az is többet ért volna. Ha egy közlekedési nagyberuházás érdemben nem csökkenti a menetidőt, akkor inkább el se kezdjék! Az Együttben ezt követeljük!
Naponta több ezren használják az Esztergom-Budapest vasútvonalat, amit évekig csináltak, 44 milliárd közpénzt elszórtak rá, évekig szívtak az utasok a vonat-pótlóbusz-vonat és pótlóbusz-vonat-pótlóbusz felállásokkal. Megvolt a nagy hacacáré átadás is, és mit nyertek vele az utasok? 5 percnyi menetidőt. Azóta már újabb 33 milliárd forintot szórtak el rá, így a már 78 milliárd forint azt jelenti, hogy minden kilométer felújítás 1,5 milliárdunkba került. Köszönjük, Strabag! Köszönjük, Fidesz!
Közben nem nagyon volt olyan év, amikor a Pécsre tartó vonalon ne újítottak volna fel valamit. A Cegléd-Szolnok vonal is újra pénznyelővé válik, amivel sokan biztosan jól járnak, de mi lesz az utasokkal? Lassan ott tartunk, mint Putyin Oroszországában, ahol az se lenne drágább, ha kaviárból épülne az út. De van mit tenni az ilyen pénzszórás ellen!
A megoldás egyszerű: ha arról döntünk, mit és mennyiért újítunk fel a tömegközlekedésben, legyen elsődleges szempont, hogy az utazók mennyi időt nyernek vele. Nem presztízsberuházások kellenek, hanem gyorsabb vonatok. A cél csak az lehet, hogy mi, akik használjuk a tömegközlekedést, jól járjunk.
Az időnyereség egy mérhető szám. Ebből nem csak azt tudjuk mondani, hogy szép-e az új vasút, hanem hogy objektív módon tudjuk: jobb az utasoknak, ha fél órával gyorsabban el tudnak jutni Szegedről Pécsre.
Ha az alapján döntünk egy beruházásról, hány ember használja, és mennyivel lesz nekik jobb, tudunk egy olyan tömegközlekedést építeni, amit használnak az emberek, ahol nem én teszek egy szívességet a MÁV-nak, ha jegyet veszek, hanem egy szolgáltatást kapok. Ez esetben nem lesz Belgrád-Budapest giga korrupció, és nem lesz felcsúti szellemvasút.
Mi az Együttben egy ilyen közlekedést akarunk megvalósítani. Az Együtt szeptember közepén mutatta be választási programját, ahol ezek a javaslatok is szerepelnek. A közel ötszáz ígéretünket itt olvashatjátok egy szabad és igazságos Magyarországról, amit együtt valóra váltunk Orbán Viktor leváltása után.