Mit csinál a gyerek, ha tabletet adunk a kezébe?

2018. február 07. - Együtt Program

Mi lenne, ha az iskola tényleg a XXI. századra készítené föl a gyerekeinket? Ha nem arról menne a vita, hogy miért nincsen elég kréta, hanem végre arról, hogy hogyan lehetne a digitális eszközökkel izgalmasabbá tenni a tanulást? Ha a gyerekeink nemcsak játszanának  okos eszközökön, hanem megtanulnák, hogy mi mindenre  lehet értelmesen használni? Ha a tanárok több támogatást kapnának ahhoz, hogy hogyan építsék be a digitális tudást a mindennapi tanításba, akkor a tanulás végre élmény lenne, nem pedig nyűg. Egy tablet nyújtotta lehetőségekkel a gyerekek az iskolapadból is fölfedezhetnék az egész világot! Ezért ígéri az Együtt, hogy az oktatásban minden diáknak és tanárnak biztosítani fog egy tabletet az állam. És lesz segítség az okos eszközök okos használatához is.

 tabletake_zbe.jpg

Attól, hogy egy gyerek nyomogatja a gombokat egy kütyün, még nem biztos, hogy tudja is azt használni. Sokszor a szülők sem ismerik jól az újabb technológiákat, ezért nincs, aki megtanítsa a kicsiket okosan használni az okos eszközöket. Ez ma az oktatás feladata lenne. Bár láthatóan inkább a magolást és a hittant akarják a gyerekek torkán lenyomni a mai iskolákban.

A mai fiatalok biztosan használni fognak tabletet, számítógépet, okostelefont. De az nem biztos, hogy tudják, mitől biztonságos vagy éppen veszélyes egy honlap. Mire lehet és mire nem lehet használni ezeket az eszközöket. Ezeket maguktól nem biztos, hogy megtanulnák.

A tabletet mindenféle tantárgyhoz föl lehet használni. Interaktív feladatokkal a természetismerettől kezdve a matematikán át az irodalomig mindenre találhatunk jó megoldásokat. A hosszú papírlapok és munkafüzetek helyett egy eszközön ott lehet minden gyakorlófeladat. Az olvasmányt el lehet küldeni mindenkinek, a gyerek maga rákereshet, hogy akkor melyik madár az erdei pinty, aminek a hangja biztosan nincsen benne a biológia tankönyvben, a tableten viszont meghallgathatja. Az ellenőrzés (vagy önellenőrzés) is sokkal könnyebb elektronikus formában.

Persze ehhez az kell, hogy a tanárok is tudják, hogy mik a lehetőségeik, ők maguk is hozhassanak létre programokat, gyártsanak feladatokat. Ezért egy ilyen országos fejlesztési programot a tanárok szakmai felkészítésével és a digitális tartalmak bővítésével kell kezdeni. Persze nem kell mindent nulláról kitalálni, hiszen több országban ez már hétköznapi gyakorlat – tanuljunk hát tőlük!.

Ha pedig már van egy alap, akkor egy tablet nyújtotta lehetőségek tényleg végtelenek lesznek. Mi hiszünk abban, hogy a tanár tudja, mit akarnak a gyerekek tanulni, mit fognak élvezni. Ezért szakítani kell a mai KLIK-es szemlélettel, amiben a gyerek és a tanár is csak egy ellenőrizendő alattvaló.

Sőt! Csak kérjük meg a gyerekeket, hogy ők maguk állítsanak össze feladatokat! Készítsenek prezentációt, találjanak ki új játékokat vagy éppen forgassanak filmet. . Aki látott már közelről gyereket, az tudja, hogy ők sokkal kreatívabbak lesznek, sokkal jobb ötleteik lesznek, mint a legtöbb felnőttnek!

Bár sokba kerül egy tablet, de évekig velünk van, és nincs tantárgy, amire ne lenne használható és sok tankönyvet ki is válthat. Ezzel olyan tudást és készségeket adnánk nekik, amikre valóban szükségük lesz a jövőben. Ez pedig egy befektetés lenne. Befektetés a fiatalokba, befektetés a jövőbe. Mert csodákra képesek a gyerekeink, csak hagyni kell őket tanulni, gondolkozni, alkotni!

Az Együtt szeptember közepén mutatta be választási programját, ahol, többek között, ez a javaslat is szerepel. Közel ötszáz választási ígéretünket itt olvashatjátok a szabad és igazságos Magyarországról. Orbán Viktor leváltása után ilyen országot építünk.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jovoneked.blog.hu/api/trackback/id/tr4813643328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nevfilo 2018.02.10. 14:10:21

Érdekes gondolatok, de vegyük észre, hogy jelen közoktatásunkban működő pedagógusok jelentős része maga sem tud bánni a tablettel, gyakran a laptoppal sem, sőt van aki a számítógépnek sem barátja. Ahhoz, hogy a leírtak ne csak vágyálmok legyenek szükséges egy új alapokon nyugvó, hathatós tanár-továbbképzési-rendszert létrehozni. Ezt a rendszert is, mint minden továbbképzést a tanárképző egyetemeknek (főiskoláknak) kell abszolválniuk.
Ehhez azonban az kell, hogy a felsőoktatás (tanárképzés) rendszere is átszervezésre kerüljön. Most csak a személyi garanciákról írok, vagyis az egyetemeken olyan oktatókra van szükség, akik maguk is birtokában vannak a XXI. század eszközeinek tanórai szintű használatával (átadandó módszertani felkészültség), egységben látják azokat a szakterületeket, melyeket a jövendő tanárnak birtokolnia kell. (Pl.: egységes természettudományos tananyag, ahol nincsenek külön stúdiumok, pl.: biológia, kémia, fizika, földrajz, stb) Ez máris átvezet az Új Tantárgyi Struktúrához, vagyis a természettudomány, humán tudományok (magyar, történelem, földrajz, stb) tantárgyak kialakításához (NAT ?), hogy csak kettőt említsek. Meggyőződésem, hogy jelen egyetemi oktatói garnitúra jelentős része erre nincsen felkészülve! (Aki több évtizede kizárólag egy tudományterület, egyetlen aspektusát kutatja, tanítja (pl a kerekesférgecskéket, vagy a gyenge perfekt gráf sejtés igazolását, nos azok a tudósok nem, vagy csak nagyon nehezen tudnának "átállni" a komplexebb ismeretek oktatására.) Tehát a pedagógusképző egyetemek megújítása egyik záloga a XXI. századi nevelő-oktató tevékenység átalakulásának. Hasonló a helyzet a közoktatásban praktizáló tanárokkal is. Összetett tudásuk megújítása fontos az új tantárgyi struktúrák, tudástartalmak közvetítéséhez. Azzal is tisztában kell lenni, hogy még a friss diplomások sincsenek birtokában az említetteknek. A szervezett át/továbbképzés az egész pedagógus társadalmat érinti tehát. (Oktatandó tananyag kidolgozása, akkreditálása, ütemezés, anyagi források, helyettesítések, stb) Ezzel párhuzamosan kell elvégezni a(z eddig) NAT tartalom valóságos korszerűsítését. (új tantárgyi struktúra kidolgozása, tartalmak mellérendelése: általános iskola alsó tagozat, felső tagozat, középiskola viszonylatában, ügyelve a kontinuitásra) Ezzel párhuzamosan kell létrehozni az Új Irányítási struktúrát a minisztériumi szinttől az iskolaigazgatókig. A KLIK szerepének, feladatrendszerének azonnali megszüntetése elengedhetetlen, más szerepkör tisztázása (pl. szervezés, gazdálkodás, stb) Intézmények tulajdon- és működtetői jog legrövidebb határidőn belüli kezelése (az azt vállaló önkormányzatok tulajdonába adása...)
Intézmények szintjén, épületek felújítása, korszerűsítése (ahol szükséges - sok helyen). Berendezési tárgyak , gépek, eszközök beszerzése, és működtetése.
Összefoglalva: a tárgyi, személyi feltételek horizontálisan és vertikálisan áttekintése és a hiányok pótlása, a hibák korrigálása, az újdonságok, másságok alapjainak letétele.
A pedagógiában pedig a lozungmentes, valós problémákra való fókuszálás. A problémák felsorolása helyett most már a megoldások vázolása, a "miként", a "hogyan" megválaszolása.
(Pl. a sok tananyag, sok idő kérdésre válaszolva, hogy akkor mit igen és mit ne tanítsunk. A kérdések legmélyére hatolással, hogy pl. kell-e állatrendszertan, vagy sem, ha igen kell-e az osztály fogalma stb - példaként írtam)
Sok erőt és jó egészséget mindnyájunknak az átalakító munkához.
Dr. Fischer Alajos
nev. tud. PhD.
ny. főisk. tanár

feremba 2018.02.12. 09:31:00

Nagy tisztelettel hadd jegyezzem meg, hogy eljött az ideje annak, hogy az információk átadásánál is igénybe vegyük az informatika és az internet adta lehetőségeket. Ausztrál filmeken láthattuk, hogy CB rádión keresztül vett részt a gyermek a nagy távolságok miatt az iskolai képzésben, történt ez évtizedekkel ezelőtt.
Nincsen szükség arra, hogy minden iskolában informatikát oktatni képes tanár legyen állományban.
Skype konferencia kapcsolattal bármilyen távolság áthidalható, de központilag kiadott adathordozón is lehetne az anyagot kiküldeni az iskolákba.
Emlékezzünk vissza az Antal Imre nevével fémjelzett Iskola TV sorozatra a múltban.
Minden adott egy 21. századi oktatás technikai megvalósításához, csak a SZÁNDÉK mutatkozzon végre.