Hány milliárd kell egy gyorsabb MÁV-hoz?

2017. október 19. - Együtt Program

A magyar vasút sok helyen katasztrofális állapotban van. A vonatok szétrohadnak, az állomásokon le sem lehet ülni, és folyamatosak a késések. És mi történik, ha végre az állam tenné a dolgát, és felújít egy vasútvonalat? Elszórnak egy csomó pénzt, a haveri cégek jól járnak, de a menetidő nem csökken, a vonat pedig nem lesz kényelmesebb és gyorsabb. A pénzzel akár letapétázhattuk volna a vonatot, az is többet ért volna. Ha egy közlekedési nagyberuházás érdemben nem csökkenti a menetidőt, akkor inkább el se kezdjék! Az Együttben ezt követeljük!

ma_vsebesse_g.jpg

Naponta több ezren használják az Esztergom-Budapest vasútvonalat, amit évekig csináltak, 44 milliárd közpénzt elszórtak rá, évekig szívtak az utasok a vonat-pótlóbusz-vonat és pótlóbusz-vonat-pótlóbusz felállásokkal. Megvolt a nagy hacacáré átadás is, és mit nyertek vele az utasok? 5 percnyi menetidőt. Azóta már újabb 33 milliárd forintot szórtak el rá, így a már 78 milliárd forint azt jelenti, hogy minden kilométer felújítás 1,5 milliárdunkba került. Köszönjük, Strabag! Köszönjük, Fidesz!

Közben nem nagyon volt olyan év, amikor a Pécsre tartó vonalon ne újítottak volna fel valamit. A Cegléd-Szolnok vonal is újra pénznyelővé válik, amivel sokan biztosan jól járnak, de mi lesz az utasokkal? Lassan ott tartunk, mint Putyin Oroszországában, ahol az se lenne drágább, ha kaviárból épülne az út. De van mit tenni az ilyen pénzszórás ellen!

A megoldás egyszerű: ha arról döntünk, mit és mennyiért újítunk fel a tömegközlekedésben, legyen elsődleges szempont, hogy az utazók mennyi időt nyernek vele. Nem presztízsberuházások kellenek, hanem gyorsabb vonatok. A cél csak az lehet, hogy mi, akik használjuk a tömegközlekedést, jól járjunk.

Az időnyereség egy mérhető szám. Ebből nem csak azt tudjuk mondani, hogy szép-e az új vasút, hanem hogy objektív módon tudjuk: jobb az utasoknak, ha fél órával gyorsabban el tudnak jutni Szegedről Pécsre.

Ha az alapján döntünk egy beruházásról, hány ember használja, és mennyivel lesz nekik jobb, tudunk egy olyan tömegközlekedést építeni, amit használnak az emberek, ahol nem én teszek egy szívességet a MÁV-nak, ha jegyet veszek, hanem egy szolgáltatást kapok. Ez esetben nem lesz Belgrád-Budapest giga korrupció, és nem lesz felcsúti szellemvasút.

Mi az Együttben egy ilyen közlekedést akarunk megvalósítani. Az Együtt szeptember közepén mutatta be választási programját, ahol ezek a javaslatok is szerepelnek. A közel ötszáz ígéretünket itt olvashatjátok egy szabad és igazságos Magyarországról, amit együtt valóra váltunk Orbán Viktor leváltása után.

A bejegyzés trackback címe:

https://jovoneked.blog.hu/api/trackback/id/tr7213027724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dopamin 2017.10.19. 20:06:28

az esztergomi vonal felújítása tényleg kaotikus ütemben zajlott, de ez egy tipikus elővárosi vonal, sűrű állomásközökkel, tehát mire a vonat felgyorsít, addigra fékeznie kellene. szóval nem minden az időnyereség. cipőt se azért veszek, mert gyorsabban akarok járni vele...
menetidő csökkenést majd igazán a jobban gyorsuló villamos motorvonatok hoznak el tavasztól. szóval ez közlekedéspolitikai posztnak kicsit sovány és hangulatkeltő - ezért olyan "fideszes" nekem.

zenitó 2017.10.19. 20:28:52

A lőtéri kutyát sem érdekli,hogy ti az Együtt-ben mit szeretnétek.

...aTi... 2017.10.19. 20:36:46

Azért védjük már meg egy kicsit a MÁV-ot! 15 éve napi szinten bejártam, az akkori állapotok kritikán aluliak voltak. Mára sokmindenben rengeteget javult a MÁV! Nyílván még rengeteg a teendő, de jó a trend.

kondi2005 2017.10.19. 20:53:07

kedves anonim szerző,
nem ártana ezt a témát egy hozzáértőre bízni a párton belül, ha van ilyen; akkor nem egy hangulatkeltő és tévedésekkel teletűzdelt írás jönne ki róla.
Nem kellene keverni a felújítás és a korszerűsítés fogalmát. A 2-es egy elővárosi vonal Budapest agglomerációjában, kiemelt jelentőségű, HÉV-szerű vonal. Ugyanakkor nem csak a rövid állomásközök miatt nem csökkenthető érdemben a menetidő, hanem azért is mert a domborzat és a beépítettség miatt a pályasebesség emeléséhez - amit az ívek sugara pl. alapvetően meghatároz - nagyságrendekkel több pénz kellett volna. Egyszerűen nincs mód észszerű ívkorrekciókra, és a fenti hozzászóló le is írta, hogy nem is érné meg ezeket áterőltetni. A Pilisen át nem vezet 160-as pálya.
Ugyanakkor a vonal elképesztően leharcolt állapotban volt; ahhoz, hogy - pályás oldalról - megbízhatóan üzemeltethető legyen, egy sor dolgot ki kellett cserélni. A 3-as metrón sem lesz menetidő növekedés, mégis mindenki tisztában van vele, hogy százmilliárdokat kell rá költeni: amit használunk, az amortizálódik. Itt nem csak a pálya, hanem kapcsolódó létesítmények újultak meg, önkormányzatok régi vágyai teljesültek, hiányzó összeköttetések épültek ki stb. persze, közben a haverok is biztosan jól jártak, de a felújítás és a korszerűsítés is szükséges volt. A menetidő csökkenés nem az egyetlen szempont.

anyadmajma 2017.10.19. 21:06:20

@kondi2005: nem, csak a fidesz van vele tisztában, hogy 100milliárdokat kell rá elkölteni.
Áltaában ugye a tényleges összeg 3-4szeresét költik rá, szemben az mszp dupla költségeivel.
Na, ez a gáz.

Szzzz 2017.10.19. 21:09:36

Az Esztergomi vonal annyira le volt már pusztulva, a sok évtizedni karbantartatlanságnak és cigány szemléletnek hála, hogy valamit muszáj volt már valamit kezdeni vele. Az eutól sikerült kibulzini rá segílykét, úgyhogy most megcsinálták viszonylag faszán, most megint el lehet kezdeni lelakni. Egyébként rettentő szarul csinálták (illetve a nyugatiik még ugye most sincs kész, és nem is tudni, hogy nekilátnak holnap, vagy csak soha napján kiskedden...) Ennél sokkal többet is ki lehetett volna belőle hozni.
De sajnos segélyen élő cigányországban ez megy. Igen, sokat loptak.

kondi2005 2017.10.19. 21:20:18

@anyadmajma: nem tudom feltűnt-e, hogy nem a beruházás összegéről szólt a kommentem. A cikk arról szólt, hogy mekkora hülyeség volt pénzt költeni a 2-es vonalra, mert nem csökkent a menetidő (ami egyébként konkrétan nem igaz), ezt pedig vitatom, ez hülyeség. Nem szeretném, ha olyan egybites politikus döntene a fejlesztésekről, aki ilyet le bír írni - sajnos elég sok van így is döntési helyzetben.
Árról javaslom akkor beszéljünk, ha egy ekkora beruházás költségvetési kiírását már mindkettőnknek volt szerencsénk beárazni (nekem még nem volt). Elképzeléseim persze nekem is vannak, de a 2x szorzót is erős túlzásnak gondolom. Laikusok nem tudják, de sajnos a mérnökökre telepedett jogászok és a különböző sóhivatalok sokkal nagyobb költségnövekedésért felelősek mint a pártkasszák.

Nick a banya 2017.10.19. 21:20:47

@...aTi...: 18 éve Füzesabonytól Győrig egy vonattal tudtam utazni, ma ez nincs, már rég. Az IC valóban IC volt, ma egy dragabb helyjegy lepukkant kocsival a gyorsvonathoz csatolva. Ma hallottam, azert vannak a monarchiabeli menetidok (rosszabbak), mert TUL SOK AZ UTAS ES A VONAT. no comment.

Nick a banya 2017.10.19. 21:22:38

@Nick a banya: ja, ezt a fovezirizgato mondta...

laci_52 2017.10.19. 22:53:15

A 78 milliárdnak a fele sem kellene a lajosmizsei vonal felújítására. Csak hát az alföldi pórnép vasútja senkit sem érdekel...

moonlight777 2017.10.19. 23:12:43

Budapest-Nyírség viszonylatában 260-280 Km menetideje közel 5 !!!! óra! vonatjegy 10.000,- Ft Ez inkább Bangladesi színvonal.... csodálkoznak, ha inkább vesznek az emberek 300-400 ezerért egy 20 éves kocsit, és azzal járnak, már 1 embernél is megéri ezen a távon, 2 embernél már nyereséges is.... nem beszélve a térbeli és időbeli szabadságról.... Ezen a vonalon néhány év alatt fél órát nőtt a menetidő.

moonlight777 2017.10.19. 23:14:45

@moonlight777: Bocsánat, a 10.000 Ft oda-vissza értendő, viszont egy jobb fogyasztású kocsival ennyiből szintén megjárod.

Európai téridő 2017.10.19. 23:19:35

Sok-sok-sok, mert nagyon leromlottak a vasúti pályák. Na, persze, nem 50 éves diósgyőri síneken kattog a vonat, mint fél évszázada, mondjuk a Balaton déli partján, de azért...A járművek felújítása, karbantartása, újak beszerzése, stb.,stb. sem oldható meg lyukas 2 filléresből.

anyadmajma 2017.10.20. 00:31:34

@kondi2005: nos az m6-os pl. 2 milliárd/km volt. állítólag 1milliárd/km a reális ár. az m4-es már 4 milliárd/km áron épül.
szóval nem értem.

anyadmajma 2017.10.20. 00:33:00

@moonlight777: ne számolj, 2 embernek ugyan annyi kocsival, ha nem olcsóbb, mint vonattal.
csak sokkal kényelmesebb. meg gyorsabb.

moonlight777 2017.10.20. 01:00:22

@anyadmajma: Épp ez az, hogy ott tartunk, hogy olcsóbb kocsival 2 embernek, egy embernek pedig közel hasonló a költség, viszont egy minősíthetetlen szolgáltatást kap.... ergo 1 embernek is jobban megéri egy olcsó kocsi, mint bármilyen tömegközlekedés.... ez van, ide juttatták, hogy inkább autóba menekülnek az emberek a tömegközlekedéstől, mivel versenyképtelenné vált még egy 300 ezres kocsival szemben is.